Avkrysset
Ulike typer politikk:
- Hvordan prioritere mellom kontantytelser og
tjenester? - Hvordan prioritere blant
ulike universelle velferdstjenester? - Hvilke behovsprøvde eller målrettede
ordninger som det eventuelt bør satses på i tillegg?
Svar:
Prioritering av sektorområder:
- På hvilke områder er offentlige tiltak for barn i fattige familier viktigst?
Svar:
Fordeling av ansvar og tiltak på ulike forvaltningsnivå
- Bør det gjøres endringer i hvordan oppgaver og ansvar for barn i fattige familier er fordelt mellom ulike forvaltningsnivåer, og i så tilfelle hvilke?
Svar:
Rett politikk til rett tid
- Hvilke perioder i oppveksten er behovet for gode tiltak størst, og hvilke tiltak virker best når
Svar:
Grupper av barn og familier:
- Bør ressursinnsatsen i større grad enn i dag målrettes mot spesifikke grupper barn og unge eller områder, for eksempel mot barn av enslige forsørgere eller fra familier med innvandrerbakgrunn, eller mot områder med stor andel barn i lavinntekstsfamilier?
Svar:
Generelle innspill:
Ekspertgruppen ønsker innspill på problemstillinger eller perspektiver som anses som viktige for å bedre forholdene for barn i fattige familier på kort og lang sikt, i tillegg til innspill rundt de konkrete vurderingene ekspertgruppen har i mandat og vurdere under.
Svar: Gjør eksisterende tilbud synlige og tilgjengelige. Kommunisere hva ting koster og tilgjengelighet. Følge til trening: Hvor, med hvem? Forutsetter tillit.
Tilrettelegg for mestring flere steder. It takes a village to raise a child! Løvetannbarn. KSOS. Skole, Livet og sånn. Gi barna et språk for følelsene. Gode hjelpere kan veie opp for veldig store mangler.
Anerkjenn at samme tiltak kan virke både på kort og lang sikt. Ta med alle faktorene i regnestykket! Innføringskurs forebygger selvmord på vakt i dag. I morgen aktiv og frisk deltaker i samfunnet. Ungdomsklubb. Leksehjelp.
Fortsett med økonomisk forutsigbarhet. Kirkens SOS har treårig samarbeidsavtale med kommunen som frigjør kapasitet. Ref. øremerkede midler i statsbudsjettet.
Hva ser vi på chat og telefon?
1: 2022, totalt i Norge: 170 000 henvendelser (140 000 + 30 000)
Største problem: Mister opptil 50%
2a) Akutt krise.
2b) Langvarig krise. Ikke undervurder behovet for å passe inn. Minoritetsstress
4a) Upop – som forventet
4b) Pop – bruker all energi på å skjule probl., el få anerkjennelse